Guide: Vad är ROI inom betting – Så räknar du ut din ROI

Vad är egentligen ROI inom betting? Hur räknar man ut sin egen ROI och vad är egentligen en bra ROI? I den här guiden går vi igenom allt om begreppet ROI inom sportbetting.

ROI är en term som används inom många områden, bland annat inom sportbetting. Det är en förkortning för ”Return on investment” och betyder alltså ”Avkastning på investering” om man gör en rak översättning till svenska.

Det är alltså ett mått på hur mycket avkastning (vinst) du får sett till hur mycket pengar du har investerat (satsat).

Det kan genom det fungera som ett mått på hur bra dina egna spel presterat och gör det enkelt att jämföra.

En stor fördel med att mäta ens spel i just ROI är att det jämnar ut spelfältet oavsett om man spelar med låga eller höga odds samt justerar beroende på hur stor insats man spelar med.

Oavsett om man satsat 500 kronor eller 1 000 kronor på alla sina spel kommer ens ROI vara exakt den samma.

Hur räknar man ut sin ROI?

Det är en väldigt enkel formel som man använder när man räknar ut return on investment.

Man tar helt enkelt ens vinst eller förlust och delar det med ens omsättning.

Om vi tar ett exempel där man har 15 000 kronor i vinst efter att ha satsat 250 000 kronor ser formeln ut enligt följande.
15 000 /250 000 = 0,06 = 106% ROI

Har man istället en förlust på 5 000 kronor efter man satsat 250 000 kronor ser formeln ut enligt följande:
5 000 / 250 000 = 0,02 , 100 – 0,02 = 98% ROI

Sikta alltid på över 100% ROI

Det betyder alltså att om man har exakt 100% i ROI går man helt jämnt ut. Man förlorar inga pengar men man vinner inte heller några.

Man ska alltså alltid satsa på att ligga över 100% i ROI. Sen får man tänka på att spelbolagen aldrig har 100% i utbetalning vilket betyder att även om du spelar ”jämnt” mot spelbolagen kanske din ROI bara landar på 96% till exempel.

Sen är det väldigt svårt att säga vad som borde vara ditt mål inom ROI. Ibland ser man riktigt höga ROI som är upp emot 115% – 125% men då är det sällan över tillräckligt många spel för att vara statistiskt säkerställt. Om man till exempel bara har mätt sina spel över 100 senast spelen kan ens ROI vara ganska missvisande då volatiliteten kan slå olika. Har man haft lite ”stolpe in” på ett gäng spel till högre odds eller har man haft ”stolpe ut”? Mäter man bara över 100 spel kan det bli missvisande.

Över längre sikt när ens volym på spel ökat kommer ens ROI krypa in nära din riktiga nivå. Lyckades du ligga på positiv ROI (över 100%) på över 1 000 spel har du kommit väldigt långt. Sedan om det är 101% eller 107% får vara en tävling mot dig själv att försöka förbättra.

Tänk även att om du har 1 000 spel i din katalog kommer en stark månad inte påverka din ROI speciellt mycket. Så om du testar en ny strategi kan det vara värt att mäta ROI bara under den perioden.

Även om en ROI på t.ex. 70 spel lätt blir missvisande är det bättre måttstock än ingen alls då den kan ge en fingervisning.

ROI inget mått på hur mycket pengar man vunnit

ROI är alltså inget mått hur mycket pengar man satsat eller vunnit. Om två olika spelare båda har 105% ROI men den ena har satsat totalt 1 000 000 kronor och den andra bara satsat 10 000 kronor har de två spelarna vunnit 50 000 kronor och den andra bara 500 kronor. Båda har haft en återbetalning på 5% av sitt investerade kapital men eftersom de har satsat olika mycket har vinsterna blivit olika stora även om de varit lika framgångsrika på sina spel.

Man bör alltså mäta framgång i betting med ROI, inte i hur stora vinsterna är i kronor och ören.